De Kromhout Motoren Fabriek was sinds 1921 de officiële naam van een motorenfabriek te Amsterdam die een groot deel van de 20ste eeuw actief was, oorspronkelijk als bouwer van scheepsmotoren,
Het bedrijf is vernoemd naar de oorspronkelijke
bedrijfslocatie. De werf 't Kromhout ontstond in het midden van de
achttiende eeuw langs een historische Amsterdamse zeedijk, die nu
bekend is als de Hoogte Kadijk.In 1908 verhuisde de motorenafdeling van
Kromhout naar een nieuwe fabriek aan de Ketelstraat in Amsterdam-Noord, grenzend aan het IJ.
De fabriek van 1350 m² was al snel te klein en in 1910 volgde een
verdubbeling tot 2850 m². n 1911 ging Kromhout een nieuw ontwerp tweetaktmotor
produceren, de R.O.-Kromhoutmotor van 35 pk. R.O. stond voor Ruwe Olie
en dat betekende dat de motor op veel verschillende brandstoffen (van
petroleum tot gasolie) kon lopen. Al snel moest de fabriek uitgebreid
worden, vanwege de grote vraag naar deze motoren. In 1912 werkten er al
239 mensen. Een volgend eigen ontwerp was de Hogedrukmotor uit 1926.
Met de crisis aan het begin van de jaren 30 kelderde de omzet. Er was
fors geïnvesteerd waarop flink afgeschreven moest worden. De verliezen
werden deels gecompenseerd door een reorganisatie van het
aandelenkapitaal in 1937. Kromhout zocht ondertussen nieuwe, verwante
activiteiten en in augustus 1932 werd een licentiecontract gesloten met
de firma Gardner te Manchester voor de bouw van snellopende viertakt dieselmotoren, geschikt voor auto's, schepen en stationair gebruik. |