Gardner diesel engine



L. Gardner & Sons Ltd was een bekende Britse bouwer van dieselmotoren voor stationaire, scheepvaart, weg-en spoorvervoer toepassingen. Het bedrijf werd opgericht in Hulme Manchester Engeland in 1868. Ze begonnen met de bouw motoren rond 1895. De firma L. Gardner & Sons staakte de productie van motoren in het midden van 1990.

Tijdens de jaren 1920 vond er een snelle ontwikkeling in het ontwerp van dieselmotoren plaats. In 1929 werd een Gardner '4 L2' scheepsmotor ingepast in een Lancia bus. Deze conversie was een succes en Gardner ontwikkeld de 'LW' serie van dieselmotoren voor op de weg. Deze werd later aangepast en geleverd als scheepsmotor.
De LW serie is vanaf 1932 ook, in licentie, in Nederland door Kromhout, vervaardigd.

L. Gardner & Sons stopt met de productie van nieuwe motoren in de vroege jaren 1990. De invoering van emissie regelgeving zou hebben betekend dat Gardner sterk gewijzigde of geheel nieuwe motoren moest ontwerpen. Ook vond in de maritieme markt een verschuiving plaats van grote, lage snelheid, hoog koppel motoren, zoals die van Gardner, naar aangepaste high-speed automotive turbodiesels.

De Gardner 4LW diesel in de Nova Vita is gebouwd omstreeks 1954 in Engeland en werd toegepast als stationaire generatordiesel voor het Engelse leger.

Motor

Gardner 4LW
PK / KW 62 PK / 45.6 KW
Toeren
1500 omw.min
Stationair toeren 500 omw.min
Cilinder inhoud 5.6 liter
Aantal cilinders 4
Maximaal motorkoppel 33 Kgm / 294.2 Nm
Gewicht motor met koppeling 860 kg


Koppeling

Twin disc
Vertraging 2.5 : 1
Maximaal toelaatbaar motorkoppel 46 Kgm / 450 Nm
Schroef askoppel 75 Kgm / 735.7 Nm
Diameter schroef 5 blads. 730 mm
Asdiameter 50 mm
Maximaal schroefas toerental 600  omw. min.