Gardner diesel engine
De Kromhout Motoren Fabriek was sinds 1921 de officiële naam van een motorenfabriek te Amsterdam die een groot deel van de 20ste eeuw actief was, oorspronkelijk als bouwer van scheepsmotoren,
Het bedrijf is vernoemd naar de oorspronkelijke bedrijfslocatie. De werf 't Kromhout ontstond in het midden van de achttiende eeuw langs een historische Amsterdamse zeedijk, die nu bekend is als de Hoogte Kadijk.In 1908 verhuisde de motorenafdeling van Kromhout naar een nieuwe fabriek aan de Ketelstraat in  Amsterdam-Noord, grenzend aan het IJ. De fabriek van 1350 m² was al snel te klein en in 1910 volgde een verdubbeling tot 2850 m². n 1911 ging Kromhout een nieuw ontwerp tweetaktmotor produceren, de R.O.-Kromhoutmotor van 35 pk. R.O. stond voor Ruwe Olie en dat betekende dat de motor op veel verschillende brandstoffen (van petroleum tot gasolie) kon lopen. Al snel moest de fabriek uitgebreid worden, vanwege de grote vraag naar deze motoren. In 1912 werkten er al 239 mensen. Een volgend eigen ontwerp was de Hogedrukmotor uit 1926. Met de crisis aan het begin van de jaren 30 kelderde de omzet. Er was fors geïnvesteerd waarop flink afgeschreven moest worden. De verliezen werden deels gecompenseerd door een reorganisatie van het aandelenkapitaal in 1937. Kromhout zocht ondertussen nieuwe, verwante activiteiten en in augustus 1932 werd een licentiecontract gesloten met de firma Gardner te Manchester voor de bouw van snellopende viertakt dieselmotoren, geschikt voor auto's, schepen en stationair gebruik.

Motor

Kromhout  5 TS
PK / KW 88 PK  /  64 KW
Toeren
1500 omw.min
Stationair toeren 500 omw.min
Cilinder inhoud 8 liter
Aantal cilinders 5
Maximaal motorkoppel 42 Kgm / 411 Nm
Gewicht motor met koppeling 1000 kg


Koppeling

Twin disc 506
Vertraging 2.5 : 1
Maximaal toelaatbaar motorkoppel 46 Kgm / 450 Nm
Schroef askoppel 105 Kgm / 1029 Nm
Diameter schroef 5 blads. 730 mm
Asdiameter 45 mm
Maximaal schroefas toerental 600  omw. min.