Welkom
op de site van Martien en Frieda
Seinen.
Op deze site vindt
u ons verhaal hoe wij tot de bouw van ons schip zijn gekomen, en over
onze reizen hier mee. Veel lees en kijk plezier.
Deze site is voor het laatst bijgewerkt op 3-12-2024 Ligplaats.Is nu: EeKlik hier voor de actuele locatie. Even voorstellen:Wij zijn Frieda Jurriaans en Martien Seinen en hebben samen een grote voorliefde voor het varen. In 1965 ben ik (Martien) gaan varen bij, fa de Groot uit Stavoren op de tankers "Stavo" en later op de "Starum", bij schipper Kees Vermaas. Na wat omzwervingen op de tankschepen, "Grietje", "Almere 2", en "Hendrika" van Klaas de Boer uit Urk, en op de beunschepen "Cadenza" van Vogel, en "Nieuw Hoorn" van Ooms, ben ik in 1969 als zetschipper op de "Nova Vita" en Luxe motor van 200 ton van J.Spaans gaan varen. In 1970 leerde ik Frieda (mijn vrouw) kennen, zij is aan boord komen wonen en werken, in 1971 zijn we van af het schip getrouwd. Hebben zeven jaar gevaren, naar de bouwmaterialenhandel BBN in Hoorn. Voeren veel metselzand van Kampen, Giesbeek, Vianen of uit Maurik, en vulzand uit Amsterdam of Vreeland (Spiegelpolder). De BBN verdween uit de binnenstad van Hoorn, en ons werk stopte, het schip was te klein voor ander werk en werd verkocht.(is verbouwd als woonschip en heeft nu een ligplaats bij de Oranje sluis) In 1977 zijn we aan de wal in Scharwoude gaan wonen. In 1977 ben gevraagt om als havenmeester in Hoorn te werken. Frieda werd huisvrouw, wij kregen drie zonen. Na 34 jaar als havenmeester werkzaam te zijn geweest, kon ik november 2011 in de VUT. Nu is er weer de tijd vrij gekomen, voor onze voorliefde van het varen, naast het varen zijn wij ook beheerders van het museum diesel gemaal Beetskoog .Schepen uit het verledenHet is allemaal in 1966 begonnen, met de aanschaf van een opduwer gekocht van scheepswerf Amels in Makkum. Deze opduwer (Opa Buiswater) werd opgeknapt en weer verkocht. De opduwer was veel te klein, er kwam een sleepboot van 16 meter dit was alleen een casco met een 150 pk Scania diesel, dit schip was in heel slechte staat, werd al snel ingeruild voor een sleepvlet van 11 meter (Frieda) met een 50 pk Vomag diesel is later voor een Perkins diesel vervangen. Deze vlet is totaal verbouwd, dit alles achter in de tuin bij mijn ouders. Hebben daar ongeveer 5 jaar mee gevaren. Er kwam weer een sleepboot van 12 m (Eendracht) met een Kromhout 2H2 diesel, maar deze had wat weinig woonruimte, na 2 jaar was deze dan ook weer weg. Na een kleine periode van geen schip, kwam er een zelfgebouwde camper. Maar het water bleef trekken, dus ook deze is weer verkocht. We vonden een tjalk van 13 meter (Ambulant) met een 80 pk Bussing, het schip was niet duur maar wel erg slecht en er is veel ijzerwerk vervangen, de kop en kont zijn geheel vervangen. Het schip is naar huis gehaald en in de tuin opgeknapt en ingetimmerd. Hier hebben wij 5 jaar mee gevaren toen is deze ook weer verkocht. Het in de tuin bouwen van een schip beviel ons wel. Er kwam nu de eerste nieuwbouw. Heb een tekening van een 10 meter Barkas bij Huitema gekocht. Dit schip (Ambulant) is geheel door ons zelf gebouwd, de spanten uitleggen en maken, platen uitslaan en uitsnijden, mercedes diesel ingebouwd, is ingetimmerd door mijn vader. Naar 12 jaar met dit schip gevaren te hebben, is deze verkocht in 2007.De Luxe motorInmiddels was het ontwerp "luxe Motor" als bouwpakket op de markt gekomen, dat was het schip dat ons erg aansprak. Op de beurs "Boot Holland" kwamen wij in contact met Heine Deelstra en Hans Ritzema van Gaastmeer Yacht Design. Deze hadden een hele mooie luxe motor ontworpen, maar deze was voor ons te groot, in overleg met hen is er een 15 meter luxe motor ontworpen. Inmiddels hadden wij een oude loods in Berkhout gekregen, om daar het schip te gaan bouwen. Dit schip is als bouwpakket door Gaastmeer Yacht Design geleverd, alle onderdelen waren gesneden, gevormd en genummerd. Wij zijn in 2007 begonnen met de bouw, samen met een vriend hebben wij het casco in elkaar gezet. Het aflassen, inbouwen van de motor en de gehele installatie techniek is door mij zelf gedaan. Het timmerwerk kon ik niet, dit is door een timmerman uitgevoerd. De stuurhut kan hydraulische zakken, daar mee wordt de doorvaarthoogte van 2.80 m naar 2.20 m terug gebracht. Het schip is geheel met brandvertragend schuim geïsoleerd, van dubbelglas en cv voorzien. Het schip is zo ingericht dat permanente bewoning heel goed mogelijk is.De gegevens van het schip |
ToeleveringGaastmeer Yacht Design, Gaastmeer: Ontwerp en levering bouwpaket. Snijtech, Joure: Snijden en vormwerk. Atalante, Hoorn: Scheepsbenodigheden. Timmermans Bouwbedrijf, Berkhout: Timmerwerk.D.K.S, Hardingsveld: Stuurhut. Pleumers, Rijsen: PU brandvertragende isolatie. Hieke Seinen, Hoorn: Stoffering. Strikwerda, Schraard: Ankerlier. Berkelaar, Wilnis: Gardner motor. Schepers, Nw Amsterdam: Twin Disk koppeling. Drinkwaard, Hardingsveld: Schroefas en roerkoning. Hartog, Dordrecht: 5 blads schroef. Liquid Storage, Koudekerk a/d Rijn: Vuilwater tank. Robucon, Oudkarspel: Hydrauliek stuurhut. Blokland, Sliedrecht: Vlakkoeler. Amartech, Hardingsveld: Hyraulisch stuurwerk. Koeman, Berkhout: Kraanwagen. EOC, Meppel: Scheepsverzekering. |